Fantastiska Kelowna!

Har fortfarande inte kommit mig för att skriva om thanks givinghelgen. Som sagt går inte att beskriva härliga händelser med ord för det blir aldrig samma sak. Det var iaf. en fantastisk helg......så fantastisk så Dan var tvungen att ringa sin chef och kolla om han kunde vara ledig på tisdagen oxå :) det kunde han!
 
Vi började köra på lördag morgon. Roadtrip är ju alltid kuloch såg verkligen fram emot att se mer av Kanada. Verkligen vacker årstid att bila genom Kanada oxå. Alla Lönnar gör ju att skogarna är ett skådespelav färg. Vad vi i te riktigt hade räknat med var att vi skulle åka igenom en snöstorm och nätt och jämnt klara oss från soppa torsk men det är sådant som händer när man är på roadtrip :) vi gick från +1 till +10 på typ en kvart. När vi närmade oss Kelowna där vi skulle tillbringa e natt på hotell innan vi åkte vidare var klockan redan eftermiddag. Åkte till hotellet och blev överaskade av det fina rummet med den fantastiska utsikten över sjön och vingårdarna och det speciella bergen. Breathtaking! Vi skyndade oss att titta igenom broschyrer för att se om vi skulle hinna med någon rundtur eller provning innan allt stängde......men det var ju vinfestival så vi trodde nog ändå att vi skulle hitta något som var öppet. Summerhill hade en rundtur om en halvtimme.......bara att slänga sig iväg i en taxi och en kvart senare var vi där. Så vackert! Intressant rundtur med en sväng in i pyramiden som var väkdigt intressant, får nog läsa lite mer om den :) provningen var oxå bra och vi var så gott som tvungna att köpa med oss en flaska som ska sparas till mycket speciellt tillfälle......eller nått :) 
 
När vi var färdiga där så var klockan ganska mycket och jag var så hungrig och hade huvudvärk och det var kallt.Vi började vandring till en något sånär närliggande vingård och jag ångrade mig direkt vi började gå. Dock hade jag hört något om en restaurang där och jag blev varm när vi gick. Riktigt mysig promenad som jag verkligen inte skulle ångra. När vi kom till nästa gård hade de precis stängt så det var bara till att fortsätta gå. Vilka hus vi såg på vägen, enorma med underbar utsikt över sjön :) hade jag lätt kunnat tänka mig ett. Väl framme visade det sig att restaurangen hade stängt för säsongen så det var till att dricka sig mätt på vin :) nädå!!! men vi smakade en del goa viner så det fick bli två flaskor där oxå :) helt plötsligt hade alla andra gått och de skulle stänga de frågade om vi ville ha skjuts till stan och det ville vi mer än gärna. Fick skjuts och erbjudande om att hänga på till en nyöppnad pub och äta och hänga lite. Snacka om gästfrihet! Men det är så det är här i Kanada and I like it a lot :) så kvällen spenderades med de två som jobbade på Cedars creek och senare så dök oxå frugan upp. Hon jobbade i sin tur på Quales gate en annan vingård som vi ändå funderat på att besöka dagen efter och nu var det ju ett givet val. Så sköna människor! Kan säga att vi somnade hyfsat gott efter promenad hem från puben den kvällen. Sängen var himelsk! 
 
Vaknade till lika fantastiskt varm och soligt höstväder som dagen före. Snacka om tur. Gick för att käka hotellfrukost som är ngt av det bästa med hotell enligt mig. Snacka om att fylla på med energi för hela dagen :) Sedan bar det iväg till nästa vingård. Helt fantastiskt vackert var det. Går liksom inte att beskriva. Höstfärgerna på träden, solen, långa rader med vinrankor och utsikt över sjön med det vackra landskapet runt omkring och arkitekturen sen........Tyvärr hade vi inte så mycket tid på oss så vidare till nästa vingård. 
 
Vi letade runt lite efter vår nyfunna vän från gårdagen och när hon fick se oss plockade hon fram tvåglas och sa att hon hade sparat plats vid bardisken till oss. Jag som inte ens hade tänkt ta en sip vin den dagen ändra mig och sa ja tack. Vi fick prova riktigt goda viner. Det bästa var dessertvinerna som serverades i små minakoppar av choklad. Detfick bli att köp med sig en av varje av dem plus chokladkopparna såklart :) mantackar ju inte nej till choklad liksom.
 
Efter det var det dags för nästa del på resan, roadtrip till Vernon där vihade blivit hembjudna till en kompis viträffat i  Vancouver och hans familj. De bodde i ett helmysigt hus ute på landet. 
 
Får nog fortsätta en annan dag för klockan blev mycket och jag behöver min skönhetssömn :) nattinatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0