Hjärnkoll......

Så trött och sliten idag. Både i kropp och huvud. Gillar inte sådana dagar.....eller rättare sagt jag har inget emot dem om man är hemma och fixar och grejar och kollar på film men ska man ut och göra saker o ting så vill man ju vara pigg.
 
Förstår inte riktigt vad det är som gör mig så trött. Trots att jag tränar mer än vad jag hinner och orkar när jag jobbar så att jag är i god kondition så verkar det som det är träningen som sliter mest på mig. Jag vet att träning gör väldigt gott för min kropp men det verkar som att det oxå sliter bra mycket mer nu än då. Då menar jag innan stroken. Det verkar vara så med mycket, ta t.ex. Engelskan som borde vara så mycket bättre än den är efter åtta månader i Vancouver och x månader i Brisbane. 
 
I mitt stilla (ovetande) sinne trodde jag att om jag bara tränade på med prat, läsning, skrivning och fysisk träning så skulle jag bli så bra.........så bra som jag aldrig varit förut. jag skulle bli bättre än innan eftersom jag skulle anstränga mig och verkligen träna på saker och ting. Nu blev det ju inte riktigt så.............min hjärna efter stroken fungerade inte riktigt på det sättet. har väl förstått det mycket tidigare än nu men blir så tydligt när jag märker det på olika sätt med olika saker. Kommer aldrig, aldrig bli som förut! Sorgligt..........jo visst men samtidigt gör det inte så himla mycket. visst är det segt att veta att jag kunde vara jättebra på engelska och vara jättepigg av träningen och kunnat ha läst mängder med böcker om jag varit som  "vanligt". MEN och det är verkligen ett stort men, hade jag varit som innan stroken hade jag antagligen aldrig gjort alla dessa saker ändå eftersom jag inte hade haft den erfarenhet jag har nu. vem vet vad jag hade haft för mig idag.........inte jag i alla fall :) som sagt var det gör inte så mycket att jag inte är som förut. jag är den jag är och jag hade inte velat vara utan mina erfarenheter de här fem åren. jag har växt och utvecklats.
 
Många tankar och reflektioner har susat genom huvudet de sista fem åren. Har fått lära känna mig själv igen..........mitt jag efter stroken. Hur jag fungerar. Kan väl säga att jag kanske känner mig själv bättre nu men samtidigt är jag mer förvirrad än någonsin. Jag kan heller inte helt vara säker på min sak att det ligger till som jag analyserar det. Det kanske bara är ursäkter eller att det är helt andra saker som ligger till grund. Jag har haft fem år på mig att lära känna mig själv igen och hur jag funkar och jag kommer behöva många till. många upptäckter och analyser finns kvar att göra. Det är lite spännande men samtidigt lite jobbigt oxå.........intressant ska det bli i alla fall.
 
Något jag har lärt mig är i alla fall att hjärnan är fantastisk. Det finns så mycket vi inte förstår om den och den är grym på att "reparera" sig. Den är så komplex och ju mer man förstår och vet desto mer förstår man att egentligen vet och förstår man bara en liten, liten bråkdel. hjärnan är fantastisk...........min hjärna är fantastisk och jag är så glad att jag lyckats ta mig dit jag är nu. Riktigt glad :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0